zaterdag

Driggs (ID) - Grand Teton (WY) - West Yellowstone (MT) 10 augustus, 174 mijl

Het motel in Driggs was al bij onze aankomst gisteren volgeboekt. Dat bleek ook al voor de rest van de week zo te zijn, begreep Jos uit de woorden van de receptionist die iemand telefonisch te woord stond. Blijkbaar is het hoogseizoen en kan je niet zonder reservering in hotels en motels terecht in deze regio. Toch maar goed dat we tevoren een kamer hadden geboekt. Vandaag gaat de reis naar Grand Teton en vervolgens naar Yellowstone. We trekken de bergrug over naar Grand Teton en onmiddellijk zie je een verschil in landschap. De bergtoppen zijn veel scherper en hoger en hier en daar ligt nog wat sneeuw, op een enkele plek zelfs een gletsjer.
We rijden Jackson binnen en het ziet er net zo toeristisch uit als vorige keer, een bergdorp dat eigenlijk van wintersporttoerisme leeft getuige de vele chalets, maar in de zomer een graantje meepikt van alle toeristen die de nationale parken Grand Teton en Yellowstone bezoeken. We drinken er even koffie en tanken er wat benzine, die ondanks de toeristenprijzen in de winkels toch heel acceptabel is. We bezoeken ook nog even een horlogewinkel die wegens hun 40e verjaardag flinke kortingen geeft. Tja en dan is het heel aantrekkelijk om een modelletje dat Jos al lang leuk vindt in te laten pakken.
Grand Teton is een groen natuurpark met wat riviertjes en meertjes en er is volop plaats voor watersport. We stoppen op verschillende plekken om mooie foto's en filmpjes te maken en besluiten langs de rand van een meer te picknicken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan omdat we terecht komen in een file die het gevolg is van wegwerkzaamheden. En dat blijkt lang te duren. Uiteindelijk komen we op onze picknickplek aan en zijn we toe aan onze lunch. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het toetje bij de lunch bestaat uit een bak ijs die we gisteren hebben gekocht en die we zorgvuldig in een ijsdekentje hebben verpakt in de koelbox. Wel een beetje zacht geworden, maar toch nog goed te doen. IJs met nootjes, chocolade en peanutbutter, echt Amerikaans. Een caloriebom, maar wel erg lekker.
Na de lunch moeten we door dezelfde wegwerkzaamheden, maar nu de andere kant op, en dat kost ons ook weer veel tijd; het is niet anders. We rijden richting Yellowstone en we zijn het park nog niet binnen of we zien al de eerste oploop; mensen zetten hun auto massaal aan de kant om vervolgens massaal aan het fotograferen te slaan. Dit keer gaat het om een moose die lui aan de kant van een stroompje ligt. De eerste moose die we in het wild gezien hebben en waarvan we dachten dat we die nooit meer in het wild zouden zien. Maar nu toch, dus onze dieren-spot-dag is al goed. Vervolgens rijden we door en zien ook nog herten, buffels en als toetje een beer. Die beer weliswaar van enige afstand, maar toch al op de eerste dag in Yellowstone een beer zien is geen slechte score.
Tevreden rijden we naar West Yellowstone, naar Al's Westward Ho-motel. Ook hier is het goed dat we tevoren gereserveerd hebben, want ook West Yellowstone zit vol. Technisch gesproken hebben we de kamer die het dichtst bij de westingang van Yellowstone ligt. Na een wandelingetje door het dorp en een stevige maaltijd in het lokale restaurant is het tijd om ons bedje op te zoeken.
Al's Westward Ho-motel $ 87,80 incl tax

Met het bezoeken van Grand Teton zijn we in de vijfde staat van deze vakantie aangekomen: Wyoming. Het dorp West-Yellowstone ligt weer net in Montana, de zesde staat. De komende dagen zullen we afwisselend in Wyoming en Montana zitten.